Weten waar je voor staat is goud waard

Rake communicatie start met één helder verhaal

Door Hanneke

Een ontwerpvraag is nooit alleen. Hij is altijd verbonden met de kern van jouw organisatie. Je wilt een ontwerp, omdat je gezien wilt worden, nietwaar? Precies zoals je bent. En het ontwerpproces – nee, een goed ontwerpproces – helpt je aan de perfecte tactiek om dat voor elkaar te krijgen. Een kraakhelder verhaal dat wordt gevoeld en gedeeld door al jouw mensen.


Als warme broodjes
Neem Sjaak, de beste fictieve warme bakker van Utrecht. Hij wil een flyer voor zijn cursus broodbakken. Zodat broodbakker in spe Hanna (samen met de rest van 030) straks weet van Sjaak en zijn cursus. En zich direct wil inschrijven natuurlijk.

Tijd voor dé zoektocht van elke ontwerpopdracht: die naar de vraag achter de vraag.

We kijken voorbij kleuren, vormen, lettertypes. Want wat wil Sjaak precies bereiken? Waar gaat het echt over, zes cursusavonden die moeten volstromen? Of zit er meer achter zijn verzoek om een flyer voor 'm te ontwerpen? Het antwoord is altijd ja. Omdat het altijd gaat over identiteit; Sjaak wil met die vormgeving iets vertellen over zijn bedrijf.

De echte vraag is dus nooit 'maak een ontwerp'. Maar 'maak zichtbaar waar we voor staan'.

Nu met extra helderheid  
Zo komt het dat de winst van wat we doen altijd groter is dan de kwaliteit van het creatieve product. Hè? Simpelweg: je krijgt een ontwerp inclusief. Om te beginnen inclusief een bak waardevolle inzichten. Omdat elke ontwerpvraag weer nieuwe vragen aantikt. En dus wezenlijke antwoorden oplevert.

Zonder die antwoorden geen communicatie die werkt.

Oké, een flyer. Maar wie ben je als organisatie en voor wie doe je wat je doet? Hoe zit je doelgroep in elkaar, what makes them tick? Waar sta je op dit moment en wat is je stip aan de horizon? En welk beeld past daar volgens jou bij? Dát omzetten in een ontwerp maakt het tastbaar. Maakt dat anderen echt voelen wat je waard bent.

Vormgeven = vorm geven.

Dan ligt er iets waar je vanuit verschillende hoeken naar kunt kijken. Vorm laat je andere dingen zien, daagt je uit om er wat van te vinden. Je kunt op een andere manier toetsen: is dit inderdaad wat we willen vertellen? Erop schieten tot het precies is wat het moet zijn.

Eén voor allen, met z’n allen zijn we het eens
Stellen we die vragen van zonet aan onze Sjaak en zijn drie werknemers? Dan zit het er dik in dat we vier compleet verschillende verhalen krijgen. Want Minem denkt dat we het ontwerp niet maken voor Hanna, maar voor broodliefhebber Harold. Puck vraagt zich af: moet het niet juist over de banketbakskills van Bakkerij Sjaak gaan? En Edward, hij vindt zo’n flyer maar niks. Facebook, daar gebeurt het!

Het mooie van ontwerpen: dat werkt alleen vanuit één verhaal. En daar hebben we de tweede inclusief al. Een gedeelde visie. Sjaaks team moet het immers als één man vertellen.

Zonder die eenheid geen communicatie die werkt.

Anders dan met taal – die een wollige boodschap beeldig kan verhullen – kan beeld niet anders dan de boodschap zonder sluier brengen. Met de billen bloot. Geen kloppend plaatje dus zonder een verhaal waarin iedereen zich herkent.


Beeld krijgt het op één lijn
En laat het ontwerpproces daar nou automatisch voor zorgen. Verschillende ideeën, gedachten en meningen vouwen zich onderweg netjes in elkaar. Tot één helder verhaal. Omdat elk ontwerp start aan een tafel, met daaromheen de mensen die er straks iets mee moeten. Medewerkers, misschien ook klanten.

Betrek je ze, dan verbind je ze.

Het ontwerp is niet alleen van Sjaak, maar ook van Minem, van Puck, van Edward. En Hanna en Harold? Zij krijgen een flyer voorgeschoteld die werkt. Die niet alleen klopt, maar ook raakt.

Lees verder ›