De tien sterspelers van FC Blik

Eén ontwerper aan tafel, een heel team in huis

Door Hanneke

Hoi, wij zijn FC Blik. Een tienkoppig ontwerpteam dat jouw verhaal vertelt in klare beeldtaal. Wat is jouw doel? Wie is je publiek? En hoe raken we iedereen op de tribune? Gaan we samen een potje vormgeven, dan krijgen deze tien vedettes alle antwoorden op tafel. Spits: de goudzoeker. Vliegende keep: de astronaut. Maar waar is toch die nummer 11? Verzamel ze allemaal!

1. Goudzoeker

Ideeën, vormen, kleuren, plaatjes… Zie ik daar nou? Hebben we het écht? Het allerglimmendste stukje ontwerp? Willen we het vinden, dan moeten we eerst een hele hoop verzamelen. En dan zeven, zeven, zeven, totdat alleen het beste overblijft: het goud. Het mooiste concept, het simpelste én het sterkste beeld voor jou en je publiek. Hebbes!


2. Chefkok

Lekker! Niet iets roods met een cirkel en een strak fontje erbij. Nee, gewoon héél lekker. Wat wij hebben gesneden, gemengd en gekruid in onze keuken, dat zie je misschien niet als we jouw ontwerp opdienen. Maar je proeft het gelijk. Daar een toefje meer wit, die lijn niet in reepjes, maar in blokjes. Wat smaakt het fijnst? Wij wegen, ruiken, voelen en proeven het voor je. Hapje?

3. Journalist

Notitieblokje in de hand, pen op stand-by. Want wij ontwerpers rusten niet tot we weten hoe het écht zit. We speuren naar jouw verhaal. En let op: het kleinste detail kan dat zomaar het helderst vertellen. Koppen we met “Onze organisatie streeft naar meer contact tussen jong en oud” of showen we Joost die mevrouw Gerritsen helpt met haar boodschappen?

4. Uitvinder

Vanochtend was het er nog niet en nu kun je het zomaar gebruiken. Uitvinders, dat zijn we. Wij weten we wel raad met witte A4’tjes. Die dagen ons uit om iets nieuws te bedenken in onze werkplaats, daar voor elke opdrachtgever iets unieks te scheppen. Eureka! Waarom verbinden we X (die paarse driehoek) niet met Y (dat ronde lettertype)? En kijk, het werkt.

5. Coach

Go! Go! Go! Wil jij die beker met jouw naam erop, dan is het alles of niets. Het is dus ons pakkie-an om het beste te halen uit alle spelers: de ontwerpers staan in de basis, maar vergeet ook de drukker niet. En de tekstschrijver. De webbouwer. Wij sturen ze aan, houden ze scherp, zwepen ze op. Zodat we straks samen punten scoren met jouw ontwerp. GOAL!

6. Klant

Heb je één ontwerper aan tafel, dan zitten ze altijd met z’n allen tegenover je: jouw publiek. Of nou ja, iemand die even denkt, voelt en kijkt als je doelgroep of klant. Wij komen voor ‘m op, vertellen je wat ie nodig heeft en hoe wij denken dat je ‘m een zetje geeft, verleidt of vooruit helpt. Blik kent z’n plek, weet je nog? Tussen klant en klant van de klant.

7. Tolk

Van tekst naar beeld. Van groot en vaag naar klein en concreet. Van opdrachtgever naar doelgroep. Van jouw bedrijfsidentiteit naar een huisstijl die precies past. We vertalen wat af bij Blik. En dan bedoelen we niet dat we weten hoe je een biertje bestelt in Berlijn en Parijs – kein Problem, monsieur. Maar wel dat een ontwerper altijd de juiste vorm vindt voor wat jij wilt zeggen.

8. Criticaster

Waarom? Helder en simpel vormgeven. Dat lukt alleen met een helder en simpel antwoord op die ene vraag. Waarom? Het is onze favoriete tool – sterker nog: ons enige middel – om te achterhalen wat dat ontwerp voor je moet doen. “Onze huisstijl moet snel en wild.” Oké, waarom? “Groen lijkt me mooi.” Prachtig, maar waarom? We houden vanzelf op hoor: oh, dáárom dus.

9. Astronaut

Missen we iets? Nemen wij een planeet of twee afstand, dan wordt het totaalplaatje ineens kraakhelder. We spotten wat jij misschien over het hoofd ziet vanaf de werkvloer. Daar waar je er middenin zit. De echte vormgever overziet het allemaal: je doelgroep, het veld waarbinnen je werkt, de concurrentie. Hé, lijkt dit niet verdacht veel op dat logo van jeweetwel? Zo, nu niet meer.

10. Partner in crime

Wij staan niet achter je. We staan naast je. Wat dat betekent? Het is een pact: we ontwerpen niet voor, maar met jou wat je nodig hebt. En de mensen die je wilt bereiken? Jij en wij brengen ze in beweging. Wat er ook gebeurt, we trekken ze met elkaar over de streep. Laten we samen harten pikken, blikken stelen. We’ll make them a design they can’t refuse.

11. Je dacht dat we ‘m vergeten waren, hè?

Nummer elf? Dat ben jij natuurlijk! De opdrachtgever. Want wie zijn wij zonder onze laatste man? Jij plaatst de doelen. Geeft ons de namen en rugnummers van de mensen op jouw vloer. Leert ons alles over jouw aanbod of boodschap, zodat je publiek er straks voor warmloopt. (En als je ons buitenspel nog één keer uitlegt, dan zijn we er helemaal klaar voor.)

“Wat wij hebben gesneden, gemengd en gekruid in onze keuken, dat zie je misschien niet als we jouw ontwerp opdienen. Maar je proeft het wel.”