Laat die paraplu maar thuis: voel de druppels

Met ontwerp haal je Grote Begrippen weer dichtbij

Door Hanneke

Professioneel, betrokken en niet te vergeten eigentijds. Woorden die jouw organisatie perfect omschrijven. Ze zeggen immers precies wat je over jezelf wilt vertellen. Of is het niet meer dan een tipje van de sluier? Want wat betekenen ze eigenlijk? Voor iedereen daarbuiten, voor jouw eigen mensen, voor mij, hier. Ontwerp breekt die allesomvattende termen (op z’n Bliks: paraplu’s) als vanzelf in tastbare stukken. Pats. Jij en ik weten opeens weer: hé, dit gaat ook over mij.

Jij mag gezien worden

We zeggen het heus wel ’ns hardop: Blik houdt van aanpakken en is graag helder en simpel in communicatie. Maar we kunnen het je ook laten zien – en zo direct laten voelen. Met zes zwarte tekens op een witte A2, met een plakbandje op onze glazen voordeur: “Ja! Nu?” Sommige woorden moet je nou eenmaal niet verbeelden, die moet je gewoon doen. Of zijn. Nu zijn er ook termen die erom vragen om gezien te worden. Je hebt ze immers niet zomaar gekozen, toen je wilde vangen wie je bent en waar je organisatie voor staat. Ze hebben voor jou én voor je publiek een bepaalde lading die klopt. ‘Verbondenheid’, ‘diversiteit’ en ‘gelijkwaardigheid’ bijvoorbeeld. Mooi, maar hoe stop je dat alles in één plaatje?
IMG 3818

Hang het haakje niet te hoog

Een voorbeeld, dat praat makkelijker: het UPLR. Een Utrechts platform dat verder kijkt dan de eigen stads- en geloofsgrenzen. Een ontmoetingsplek, waar onder meer christenen, moslims, joden, hindoes en humanisten met elkaar zoeken naar verbinding en samenwerking. Waar de dialoog tussen iedereen die leeft volgens een eigen of gedeelde overtuiging warm wordt gehouden. Ja, daar gaan we al: grote woorden. Belangrijke woorden? Zeker. Krachtige woorden? Absoluut. Maar zetten we die in ontwerp niet om in hapklare brokken, dan blijven ze ergens boven het oppervlak bungelen. Dan kan je publiek er, ook al staan ze op hun tenen, nét niet bij. Denk even mee: wat is hier het meest voor de hand liggende beeld? Misschien wel de kaart van Utrecht. Een plattegrond van alle geloven en levensvisies binnen de stad, elk in een eigen kleurtje. Wat wil je met zo’n ontwerp dan eigenlijk vertellen? En krijgt de kijker wel antwoord op: “Waar sta ik in dit verhaal?”


Oog in oog met je boodschap

Durf je ze klein en concreet te maken, dan zet je die abstracte termen weer met beide benen op de grond. Daar waar ze je doelgroep kunnen raken. En dat is precies wat een ontwerper doet: jouw zorgvuldig gekozen woorden vertalen naar de praktijk. Het kantoor uit, de straat op. Behoorlijk eng of pittig op z’n minst, want nu moet je kiezen. Dit zijn we wel, dat zijn we niet. Voor het UPLR betekende dat het beestje bij de naam noemen: wij en zij vormen samen Utrecht. Soms ben je ‘wij’, een andere keer hoor je bij ‘zij’, maar met elkaar maak je de stad. Misschien denken we niet hetzelfde, geloven we iets anders. Maar WijzijnUtrecht. Dus sta daarvoor. Een rode W zet een streep door ‘zij’; een simpel ontwerp voor een simpele boodschap.

IMG 2317

Practice what you preach

We blijven nog heel even bij het Utrechts Platform voor Levensbeschouwing en Religie. Zij weten als geen ander: wil je zo iets gewichtigs uitdragen als ‘betrokkenheid’ – en vul hier gerust een willekeurig ander Groot Begrip in – dan ben je er niet met een kek grafisch ontwerp. Die boodschap breng je over door betrokken te zíjn. Zoek de dialoog actief op; verspreid flyers onder de duizenden Je suis Charlie’s op het Domplein, deel je visie met een post op het grootst denkbare plein. Alleen zo breng je de ver-van-mijn-bed-show weer vlakbij. ‘Vind ik leuk’ wordt ‘vind ik belangrijk’. Eén woord wordt een verhaal over jou en mij.

Begrijp ons niet verkeerd: Blik legt geen verbod op paraplu’s. Grote begrippen zijn soms nodig om elkaar goed te begrijpen. Maar communiceren op parapluniveau? Daar trekken we de grens. Wij willen dat jouw publiek de druppels voelt. Dat ze op raakafstand staan van je boodschap en dat op slag helder is wat je van ze verwacht: aanmelden, liken, steunen, delen? Er schiet ons ineens iets te binnen voor een volgende A2: “Ruil hier je plu voor regen”.

“Sommige woorden moet je nou eenmaal niet verbeelden, die moet je gewoon doen. Of zijn.”

hanneke
Hanneke van blik