Niets mooier dan een blanco vel

Zo gaat jouw ontwerper van 0 tot huisstijl

Door Hanneke

Even eerlijk. Ben jij dezelfde als twee, vijf of tien jaar geleden? Dat gaat ook op voor je organisatie: die is veranderd en gegroeid, heeft zich ontwikkeld. Tijd om dat zichtbaar te maken. Met een nieuw beeldmerk, een nieuwe huisstijl die past bij de jij van nu. Hoe komen we samen aan Het Plaatje? En de kleuren, vormen, lettertypes en lijnen die daarbij horen? Kijk, zo doen we dat.

Wit en leeg: onze lievelings

Zo zien we het graag. Een blanco papier voor ons op tafel, fineliner ernaast. Misschien is dit wel ons favoriete moment: dat ene velletje kan nu nog alles worden, maar wat het gaat zijn staat al vast.

Een logo dat vertelt wie jij bent. Een huisstijl die zegt waar je voor staat.

Waarom we daar zo zeker van zijn? Nou, het allerbelangrijkste ingrediënt zat net nog bij ons aan tafel. Ja, jij. jouw visie, de kernwaarden van je organisatie, je doelgroep, jouw producten of diensten. Aan ons de schone taak om dat te vertalen naar een vorm, een kleurenpalet, een font.

Nu hoeven we het alleen nog maar te maken.


Wij zijn geen ontwerpers

Makers, dat zijn we bij Blik. Communicatie is immers zoveel meer dan vormgeving. Wij creëren de dingen die jij nodig hebt om jezelf te laten zien. Natuurlijk, met ontwerp. Met fotografie, met tekst, met illustraties, met…

Maar wie of wat hoort er op die foto? Een illustratie, past dat wel bij je? En hoe klinken je teksten eigenlijk? Dat weten we, omdat we weten wie jij bent. En snappen wat dat betekent voor ál jouw communicatie.

Maken wij alles – en dan ook echt alles – net zo slim, speels, snel of zorgvuldig als jij? Dan krijg je geen ontwerp, maar een verhaal. Jouw verhaal.


Een sterk beeldmerk laat zien wie je bent

En de weg daar naartoe – het ontwerpproces – haalt dat naar voren. Het is alles wat wij doen: kleur en geur geven aan wie je organisatie gewoonweg is. Wij kijken en luisteren, zodat iedereen het straks kan zien en voelen.

Dus, jouw beeldmerk. Wat is het? Hoe gedraagt het zich? Want ja, het is een levend wezen. Met een karakter, eigenschappen, een eigen wil. Net als jij.

Ben je bescheiden? Dan staat je logo netjes in een hoekje, wil hij vooral niet teveel opvallen. Oh, jouw organisatie is juist een autoriteit? Dat is dan duidelijk: jouw logo is dat ook. Een statement, een stempel. Altijd prominent aanwezig in kleur en grootte, zeker van zijn zaak. Alsof hij wil zeggen: “Vertrouw mij, ik kan het weten.”

Ha! Hier hebben we op gewacht: je logo krijgt praatjes. Jouw verhaal krijgt vorm.


Logo’s wil is wet

Een beeldmerk is de ultieme samenvatting van jouw verhaal. Een spot-on vertaling. Dus hebben we hem eenmaal aan de praat, dan volgt de rest vanzelf.

We plaatsen je logo in zijn nieuwe omgeving – het ontwerp voor jouw website, je visitekaart, de nieuwsbrief, een advertentie – en kleden ‘m aan. Met de kleuren, vormen, lettertypes en lijnen die bij hem passen. En dus bij jou.

Voelt je logo zich thuis? Klopt het plaatje? Dan pas zijn we klaar met jouw huisstijl.


Je ziel op papier

Wij maken het, maar jij bent het. Niet voor niets noemen we een huisstijl graag een visuele identiteit. Wijs en betrouwbaar? Warm en betrokken? Doen wij ons werk, dan leert jouw publiek je in één blik kennen.

Zoiets eigens is er niet – POEF! – uit het niets. Het ontstaat stapje voor stapje. Maar wat er altijd is: jouw verhaal. En het is aan ons om dat te vinden, het om te zetten in beeldtaal die precies past bij de nieuwe jij.

Zodat jouw logo vertelt wie jij bent. En je huisstijl zegt waar je voor staat.

“Wij maken het, maar jij bent het. Niet voor niets noemen we een huisstijl graag een visuele identiteit.”

Vertel eens: welk verhaal zit er achter jouw beeldmerk?

Of deel een link, dan nemen we zelf even een kijkje.

Deel je rijk!