Waarom wij liever waterfietsen met z’n tweetjes

Zonder samenwerking geen succesvol ontwerp

Door Hanneke

Henk klopt op ons raam. Hij wil een huisstijl voor zijn waterfietsverhuur. Alles erop en eraan. Of zijn nieuwe logo - een frisgele eend, da’s wel duidelijk - over twee weken op de gevel kan. “Moet lukken toch, dames?” Prachtig vinden wij zoiets: het vertelt ons alles over deze opdrachtgever. Maar nog lang niet genoeg. Alleen sámen ontwerpen we de communicatie die Henk nodig heeft. Waarom is zo’n samenwerking ons zoveel waard.

afb 1.1

Het begin van iets moois

Ga er maar eens goed voor zitten, Henk. Want ook al wisten we het vanochtend nog niet: waterfietsen is ons leven. We willen er alles over weten. Van de laatste ontwikkelingen op het gebied van waterrecreatie tot waarom je altijd naar links gaat, terwijl je naar rechts stuurt. Terwijl wij er helemaal induiken, helpen we Henk juist even uit zijn waterfiets. Hij overziet zijn dagelijkse praktijk vanaf de kade. Wat maakt waterfietsen zo fantastisch? Aan wie verhuur ik zoal? Hoe laat ik hun hart sneller kloppen? Hoe ziet de toekomst eruit en wat is mijn Grote Droom? We vragen Henk het hemd van het lijf, totdat we exact weten wat hem en zijn klanten beweegt. Vanaf nu kijkt, denkt en ontwerpt Blik namens Henk. Niet voor, maar mét hem.

afb 2.2

De ultieme relatiecheck

Het ontwerp dat daaruit rolt, zegt alles over de samenwerking tussen Blik en Henk. Sterker nog: de kwaliteit van de dialoog tussen vormgever en opdrachtgever bepaalt de kwaliteit van het resultaat. Zijn ambities, wensen, frustraties en kansen, hebben we die allemaal scherp in beeld? Dan zie je dat direct terug in de vormgeving. Die is herkenbaar en consistent, het is 100% Henk.

Geen verrassing dus, dat langer samenwerken leidt tot beter ontwerpen. Bouw je een relatie op met elkaar, dan groei je dezelfde kant op. Jij en Blik, we ontwikkelen een gemeenschappelijke taal. Beiden weten we precies hoe jouw organisatie klinkt; voelen aan wat bij je past en wat absoluut niet. Hé, waarom niet juist een otter in dat logo? Communicatie gaat altijd ergens over, heeft altijd een doel. En wij maken ons dat eigen. Ontwerpen we al een tijdje met Henk, dan is het dus niet meer gissen, maar wéten wat werkt voor hem. Dat gaat steeds sneller en elke keer soepeler. Ondertussen blijft onze missie hetzelfde: zijn boodschap moet raak zijn. Elke voorbijganger moet in een oogopslag zien dat dit komt van - wie anders? - Henk.

afb 3.2

Het is geven en krijgen

Natuurlijk, een goede relatie vraagt om een investering. Van onze kant en van de overkant. Het betekent inderdaad dat Henk niet ‘even een ontwerpje’ van ons krijgt. Want om hem nu en daarna het beste van Blik te geven, moeten we hem eerst leren kennen. Door en door. En zijn klanten ook. Samen met Henk alles uit de kast trekken om ze warm te laten lopen voor de waterfiets. Zodat ze er net zo dol op worden als wij.

Waarom al dat werk? Omdat we willen dat Henk - en elke andere klant - naar huis gaat met een ontwerp dat doet wat het moet doen. Door in zijn communicatie zichtbaar te maken hoe leuk, gezond, romantisch en groen het is om de stad te verkennen per waterfiets. Dat is meer dan een logo op een gevel, omdat we inmiddels weten wat Henk écht nodig heeft. Het zal niet de eerste keer zijn: één product vormgeven en dan samen ‘per ongeluk’ een complete propositie formuleren. Wij willen zo ontwerpen, dat Henk de volgende keer bij ons aanklopt met een verhaal over hordes waterfietsers in de grachten van Utrecht. Met een frisgele eend op hun fiets. Of een otter.

“De kwaliteit van de dialoog tussen vormgever en opdrachtgever bepaalt de kwaliteit van het resultaat. Wij noemen dat de ultieme relatiecheck.”

hanneke