Eén blik en je weet genoeg

Hier koop je echt Italiaans ijs

Door Hanneke

De essentie van je organisatie in één beeld, dat is een logo. Hoe we zo’n -logo ontwerpen? Simpel: jij laat zien waar je organisatie voor staat. Niets meer. Niets minder. Dan vertalen wij die kern in dat ene krachtige beeld. En trek jij vanzelf de klanten aan die bij je passen.

Ooooh, echt? Is het zo eenvoudig? Ja!

Een demonstratie.


Het lekkerste ijsje

Onze fictieve Italiaan Salvatore il Dolce verkoopt Italiaans ijs. Écht Italiaans ijs. Het recept en de kneepjes van het vak leerde Salvatore van zijn vader, die het weer van zijn vader leerde, enzovoort. Proef je eenmaal een ijsje van il Dolce? Dan kom je je hele leven terug. Zo’n ijssalon is het. 


De vraag is nu: welk logo past bij zijn bedrijf? In andere woorden: waar verkopen ze écht Italiaans ijs?

 

Juist! Zie je dat het werkt? Het lettertype, de kleur, de vorm: alle ontwerp-elementen kloppen. Stuk-voor-stuk verbeelden ze de kernwaarden van ijssalon il Dolce. Eén blik en de klant weet genoeg. Hier haal ik een kwaliteitsijsje. 


We geven je een kijkje in de keuken. Zodat je ook begrijpt hóe het werkt.

 
Salvatore’s logo is oh-zo simpel. Het woord ijs vind je nergens. Slechts een vleugje rood en groen van de Italiaanse vlag. Het jaartal, om aan te geven hoe lang il Dolce al ijs maakt. De merknaam en ‘gelateria’. That’s it.


Eén op de hele wereld. 

Salvatore weet dat hij goed ijs verkoopt. Waarom zou hij zich anders voordoen? Hij laat zien waar zijn bedrijf voor staat, en dat levert het sterkste beeld op. En het mooie is: hij onderscheidt zich automatisch van anderen. Want er zijn maar één Salvatore en één il Dolce op de hele wereld.

Dat niet iedereen het woord ‘gelateria’ kent is overigens een pluspunt. Je koopt immers een buitenlands product. En hoe authentieker, hoe geloofwaardiger. 

Dus: laat zien waar je organisatie voor staat en wat je kracht is. Dan doen wij de rest. Zo simpel is het echt. 


Waar staan we eigenlijk voor?

Maar… dat moeten we dan ‘bedenken’. Dat is een hele grote vraag. Hoe weten we waar we voor staan? Trouwens: gewoon onszelf zijn, is dat wel genoeg? Zijn we dan wel onderscheidend genoeg? Krijgen we daar brood mee op de plank? 

Weet je wat zo leuk is? Je kunt het niet bedenken! De identiteit van de organisatie is er al. Je moet het alleen boven tafel halen en zichtbaar maken. Daar helpen wij je mee. Dat is ònze kracht.


“De identiteit van je organisatie is er al. Je moet het alleen boven tafel halen en zichtbaar maken.”

hanneke