Een ode aan de infographic

Omdat niemand kan wat deze kanjer kan

Door Larissa

De infographic is hot. En dat komt mooi uit, want ook wij zijn dol op hem. Het is ontwerp op z’n scherpst: complexe materie teruggebracht tot één plaatje. Wat doet een goede infographic? Daar kunnen we kort over zijn: data tot leven brengen. Hoe dat dan precies in zijn werk gaat? Dat hebben we je binnen één kopje koffie verteld.

Aangeboden: handenvol data

“In één jaar tijd hebben we dat tuinbroekje 3.642 keer verkocht.” Prachtig! Maar in dat ene jaar gebeurde er zoveel meer. Dat vertellen die mappen vol data wel. Tabellen, grafieken, flowcharts, lijstjes… Informatie die erom vraagt om gedeeld te worden met de buitenwereld.

In het jaarverslag. Op je website. In een brochure. Omdat je trots bent op die resultaten. Omdat je stakeholders in één oogopslag op de hoogte wilt brengen van de stand van zaken. Omdat je wilt uitleggen hoe iets werkt. Omdat je er iets mee wilt vertellen over jezelf.

En omdat dat 'iets' vaak belangrijk, complex of droog is, wil je maximale impact op de vierkante centimer.

Dan wil je de wereld geen cijfers geven. Maar een goed verhaal.

Het vragenvuur

Is dat het verhaal van een duurzaam tuinbroekje, dan doen niet alleen verkoopcijfers ertoe.

Want waar komt de biokatoen vandaan? Wie krijgt een eerlijk salaris voor het in elkaar zetten? Eenmaal af, welke route legt het tuinbroekje dan af voordat het in de winkel hangt? En wat gebeurt er ondertussen allemaal on- en offline om het aan de (kleine) man te brengen? En daarna? Wie zijn die 3.642 gelukkige kopers? 1,6% van de totale doelgroep – wat betekent dat eigenlijk? Ook leuk: hoeveel zo-goed-als-nieuwe duurzame tuinbroekjes zijn al doorgegeven aan een zus, een beste vriendin, de buren?

Bult vragen hè? Het mooie is: de antwoorden passen allemaal netjes in één infographic.


I - N - F - O - G - R - A - P - H - I - C

In tekst wordt de geschiedenis van het tuinbroekje al gauw een onvervalste en-toen-en-toen-en-toen. Merkte je vast al.

Je kunt dingen die op hetzelfde moment gebeuren met tekst nou eenmaal niet tegelijkertijd vertellen. Wat je ook niet écht kunt met woorden: aangeven hoe groot X is, dat die ogenschijnlijk kleine Y het allerbelangrijkst is en dat X en Y alles met elkaar te maken hebben.

De infographic, hij kan het allemaal.

Het complete relaas over de 3.642 tuinbroekjes tot leven brengen. Verbanden helder, de orde van grootte voelbaar, onderlinge effecten zichtbaar en een proces of stappenplan inzichtelijk maken. Het springlevende verhaal uit de platte gegevens halen.

Aha! Dus door die hete zomer werd het broekje pas écht een hit. En dan vooral het lichte modelletje, want ja, zomer hè? Logisch dat er in augustus vijf nieuwe verkooppunten bij kwamen.

Go tuinbroekje.

Cijfers zijn grijs

Wil iemand ze kunnen lezen, kunnen voelen, dan moeten wij ontwerpers je data kleur geven. Want met acht tabbladen aan Excel-sheets op je beeldscherm voel je het al haarfijn aan… Cijfers alleen komen niet binnen.

We moeten dus op zoek naar de rode draad die door de tabellen en grafieken loopt. Het verhaal achter de cijfers.

Alles uit elkaar trekken: wat gebeurt waar, wanneer, door wie en waarom? Om het daarna weer bij elkaar te brengen. Tastbaar te maken voor de mensen die ertoe doen – je doelgroep, klanten, partners, medewerkers, het grote publiek – en die vaak niet in de inhoud zitten.

Kijk eens, dit ene bedrijf – van de tuinbroekjes, weet je wel? – heeft dit allemaal gedaan.


Beeld = verhaal

Weten we wát we moeten visualiseren? Dan pas gaan we op zoek naar de vorm: hóe gaan we dat doen? Soms geven we het een richting; van A naar B. Soms vertellen we het vanuit aantallen, percentages, momenten, locaties, hoofdpersonen. Soms gaat het juist over verhoudingen.

En soms allemaal tegelijk.

Is ie af, dan ís de infographic het verhaal achter de cijfers. Hij neemt jou als kijker mee aan de hand, van begin tot eind. Het is een landschap, een tijdslijn, een kaart, een ultieme flowchart.... In één.

Je leest ‘m – net als een pagina uit een goed boek – van linksboven naar rechtsonder. Vaak heeft hij verschillende lagen. En zonder uitzondering is er een moraal van het verhaal.

Hulde aan de infographic! En aan tuinbroekjes.

“Want met acht tabbladen aan Excel-sheets op je beeldscherm voel je het al haarfijn aan… Cijfers alleen komen niet binnen.”

larissa
Larissa van blik

Wat vind jij: wat maakt een goede infographic? Fijne voorbeelden, daar zijn we altijd voor in.

Dus schroom niet.

Laat het ons weten!