Met een communicatieve stijl de taboesfeer rond geldzaken doorbreken

Stichting Geldinzicht

Voor organisaties die net zijn opgericht is het vaak kraakhelder wie ze zijn en wat ze doen. Maar die identiteit zit in het begin alleen van binnen. In de hoofden van de oprichters en medewerkers. Wij hielpen Stichting Geldinzicht bij het vinden van een eigen stijl en manier van communiceren. Maar vooral maakten we de identiteit van Geldinzicht zichtbaar én bruikbaar.

“We geven bij Geldinzicht steeds iets mee: de ene keer een praktische tip, de andere keer een fijn gevoel.”

Zoeken naar eigenheid

Vlak na de oprichting van Geldinzicht ontwierp Blik een huisstijl voor de stichting. Precies volgens briefing, maar na een paar maanden bleek de gekozen uitstraling achterhaald. De stichting was nog zoekende. Naar een richting, een kernboodschap, maar vooral naar eigenheid. De huisstijl ging op de schop.

We werden opnieuw gevraagd mee te denken over een visuele stijl. Inmiddels was er een uitgebreid doelgroeponderzoek gedaan. Die liet zien dat geld voor veel mensen een lastig onderwerp is. Daarmee werd onze opdracht meteen helder: hoe maken we geld leuk?

Een lange herfstwandeling

Geldinzicht heeft als doel Nederlanders bewuster maken als het op geld aankomt. Besparen op zaken waarop bespaard kan worden, zonder daarvoor de dingen op te geven die echt belangrijk zijn. Zoals genieten van een boek op de bank of een lange gratis herfstwandeling. We hebben waarde toegevoegd die niet in geld zit, zodat we het over meer konden hebben dan alleen over geld. Geld is maar één van de dingen waar je gelukkig van wordt en maar één van de manieren om waarde aan te duiden. Hierdoor konden we veel breder communiceren dan over geld. Dat werd de basis van de communicatie.

geldinzicht schetsen 3

Een herkenbare stijl waarmee je veel zichtbaar kunt maken en veel kunt vertellen. Want geld zit in 'klein' en 'groot'. Van besparen op wasmiddel tot de aanschaf van een huis. Al deze verhalen moeten binnen hetzelfde kader verteld kunnen worden. Daarmee is het een visuele stijl, maar vooral een communicatieve stijl. Die zowel on- als offline heel goed overkomt. En waarmee de medewerkers zelf heel goed kunnen werken, in verschillende situaties.

geldinzicht-schetsen voor presentatie 2

We ontwikkelden verschillende stramienen: voor een tip, een inzicht, een inspiratie en een vraag, telkens op dezelfde manier opgebouwd. Daarin kunnen tekst en beeld verwerkt worden, op een manier die persoonlijk is en dichtbij. De afzender heeft een inzicht of een fijn gevoel en wil dat delen.

geldinzicht kaarten
geldinzicht visitekaartje

Licht en luchtig

De eerste huisstijl was educatief en serieus. Maar zware onderwerpen kun je soms beter op een lichte manier in beeld brengen. Met de tweede huisstijl zijn we daarom een meer luchtige weg ingeslagen. Daarmee hebben we de stichting geholpen geldzaken bespreekbaar te maken. Dat was precies de bedoeling.

geldinzicht Facebook
geldinzicht posters 3
geldinzicht poster een
geldinzicht poster twee

“Al bij de eerste presentatie wist ik: dit zijn wij en zo willen wij zijn. Het was spot-on.”

Met het ontwerp van Erik de effectieve inspecteur kreeg de opdracht letterlijk handen en voeten

Inspectieraad