Hoe verschillende organisaties één club werden, door samen de huisstijl te ontwerpen

Jongerenwerk Utrecht

Co-creatie was het sleutelwoord bij het ontwerpen van de huisstijl van Stichting Jongerenwerk Utrecht (JoU). De opdracht: ontwerp snel en betaalbaar een gezamenlijke huisstijl voor vier fuserende jongerenorganisaties. Dat is gelukt. Maar eerlijk is eerlijk: de medewerkers ontwierpen de huisstijl eigenlijk zelf. En door samen de nieuwe uitstraling vorm te geven, voelde deze gloednieuwe organisatie zich al heel snel écht één.

“Het ontwerpproces gebruiken als vliegwiel voor verbinding en acceptatie is heel nuttig geweest. Zeker omdat JoU zich in korte tijd moest bewijzen.”

Vanaf het eerste moment op één lijn

Wie zijn we en hoe laten we dat zien? Dat zijn de vragen die we hebben beantwoord in twee workshops met medewerkers van JoU. Deelnemers kwamen uit alle hoeken van de organisatie. Ze zochten beelden, ontwierpen de voorkant van een JoU-krant en bedachten een slogan. Het was vooral opvallend dat de deelnemers uit de verschillende organisaties vanaf het eerste moment op één lijn zaten.

jou slogan
Deelnemers kwamen uit alle hoeken van de organisatie
jou groep
Brainstorm in de werfkelder

Op basis van de uitkomsten van de eerste workshop ontwikkelde Blik twee concepten: 'de held' en 'bij jou'. Beide concepten raken zowel de jongerenwerkers als de jongeren waar ze voor werken: ook als de maatschappij je lastig vindt, kun je een held zijn. En mag je er zijn, er is plek voor jou, bij JoU.

Twee concepten: 'de held' en 'bij jou'


Pizzabakkende bejaarden

Waaraan herken je een held? Wanneer voel je je welkom? In de tweede workshop vroegen we deelnemers hiermee aan de slag te gaan. Tegelijkertijd wilden we boven water krijgen hoe en waar we JoU konden laten zien. Dat leidde tot gekke, misschien onhaalbare, maar ook heel bruikbare en concrete ideeën. Van een kunstwerk bij de Dom tot pizzabakkende bejaarden en van stiekem stickers op voorbijgangers plakken tot een eigen app en ringtone.

jou uitkomsten 2

Van jou voor mij

Uiteindelijk bleek het concept 'bij jou' het sterkst en het meest veelzijdig. Omdat het letterlijk aanspreekt en omdat de naam van de organisatie en hun ambities in dit simpele woordje zo prachtig samenkomen. De beeldtaal is heel simpel, maar doordat je allerlei zinnetjes met 'jou' kunt maken, is de stijl op alle fronten inzetbaar. Zo staat er op visitekaartjes 'Bij jou kun je altijd terecht' en op een A3-poster om een activiteit aan te kondigen 'Bij jou is er altijd wat te doen'. De tekst 'Van jou voor mij' siert het briefpapier en op een verjaardagskaart prijkt 'Hiep hiep hoera voor jou!'

jou verjaardagskaartjes

Afdrukken op een oude printer

Een doelstelling van deze huisstijl was dat er op elk niveau mee gewerkt moet kunnen worden. De uitstraling moest overeind blijven, ook bij zwart-wit-kopieën of afdrukken op een oude printer. En een poster of een uitnodiging moet in een handomdraai gemaakt zijn, zonder dat wij van Blik eraan te pas hoeven te komen.

Bij jou leeft

We kozen een (gratis) lettertype dat op iedere computer voorkomt: de Courier. De richtlijnen zijn simpel: tekst is bijvoorbeeld altijd zwart en binnen de sjablonen die Blik heeft geleverd geplaatst worden. Zo kan iedereen met het tekstconcept aan de slag. En dat gebeurt ook: het bij-jou-concept leeft, ook bij alle medewerkers.

jou-poster-2
jou visitekaartje
jou briefpapier

Alle partijen komen samen

Het komt niet vaak voor dat een huisstijltraject zo snel, betaalbaar en soepel verloopt. Dat heeft alles te maken met de manier waarop de huisstijl tot stand is gekomen. Je bent letterlijk samen met de organisatie aan de slag en maakt samen alle stappen. En samen een ontwerp maken: dat verbindt. Alle partijen komen bij elkaar, ondanks een andere achtergrond, historie en cultuur. Zo heb je bijna twee voor de prijs van één.

Ik werk voor jou

De deelnemers van de workshops presenteerden het resultaat zelf aan de medewerkers. Tijdens de presentatie werden buttons uitgedeeld met daarop: Ik werk voor jou. Met maar vier woorden op een button droegen we de huisstijl over aan werknemers, organisatie en jongeren.

JOU-buttons

“Met maar vier woorden op een button droegen we de huisstijl over aan werknemers, organisatie en jongeren”

Geïnspireerd door deze manier van werken?

Communicatieve uitdaging waar co-creatie een oplossing voor kan bieden? Wij gaan graag met je in gesprek.

Maak een afspraak

Met een communicatieve stijl de taboesfeer rond geldzaken doorbreken

Stichting Geldinzicht