Van een gratis telefoonnummer naar waardevolle tools voor zorgprofessionals

Zorgverzekeringslijn.nl

0800 - 64 64 644. Bij onze aftrap voor een visuele identiteit en propositie was er niet meer dan dat telefoonnummer. Een vraagbaak voor onverzekerden en wanbetalers, in het leven geroepen om deze groeiende groep te ondersteunen in verandering. Een helpende hand zonder opgeheven vingertje, dat moest de Zorgverzekeringslijn worden. Maar hoe laat je dat zien in ontwerp? En hoe bereik je de juiste mensen? In één zomer vonden we samen het antwoord.

Ontwerpen vanaf nul

We stapten in op ons favoriete moment: het prille begin. De Zorgverzekeringslijn was net geopend door het minsterie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Pas begonnen of niet, het team achter de lijn wist heel duidelijk wat ze niét wilden. En wij maakten de visuele vertaalslag naar wat ze daarvoor nodig hadden. Ons doel: een huisstijl die mensen activeert om te bellen voor informatie en advies. Voorlichting die de drempel verlaagt om een zorgverzekering af te sluiten. En om elke maand netjes de premie te betalen.


Grote slagen, snel thuis

De praktijk verandert elk moment, de politiek vraagt erom, het moet nu gebeuren. Zo hielden we elkaar continu scherp. Dat betekent: vlot schakelen, soms net een tandje harder lopen, je beiden kwetsbaar opstellen. Nee, dit is niet handig. Dat werkt juist wel. Dit is ’t! Aan de Twijnstraat gingen we simpel en snel van ‘dit zijn we niet’ naar ‘kijk, dit is wie wij willen zijn’.


concept zorgverzekeringslijn

Precies raak bij iedereen

De doelgroep van de Zorgverzekeringslijn is knap breed. En wanneer je voor iedereen ontwerpt, loop je de kans dat niemand zich aangesproken voelt. Daarom moesten we slim te werk gaan. Samen brachten we de verschillende subdoelgroepen in kaart: jongeren van (bijna) 18 jaar en ouder die nog geen zorgverzekering hebben afgesloten, mensen van over de grens die in Nederland komen wonen of werken, mensen met betalingsproblemen en bewust onverzekerden.

Elk met hun eigen verhaal, een eigen reden om zich niet te verzekeren of er niet op tijd voor te betalen. Hoe maken we ze allemaal bekend met de Zorgverzekeringslijn? Dat legden we per groep vast in een overzichtelijk plan. We ontwikkelden middelen vanuit herkenbare situaties en personages, zodat we iedereen op zijn eigen plek en moment konden bereiken. Dan wordt vormgeven voor een groot publiek ineens een verzameling heldere ontwerp klussen.



Toen werd al heel rap helder: de Zorgverzekeringslijn klinkt kalm en betrouwbaar. Blijft ondertussen eerlijk over de gevolgen van niet verzekerd zijn. Niet om je terecht te wijzen, maar om je vooruit te helpen. Met voorlichting in een neutraal palet en dito typografie, die sprekend genoeg is om herkenbaar te zijn. Natuurlijk hoorde het telefoonnummer thuis in het logo. En met een ‘.nl’ haalden we de Zorgverzekeringslijn naar nu. Even bellen of scrollen voor goede raad, voor ieder wat wils.

“Het ontwerp raakt niet alleen, maar het prikkelt ook tot beweging. Dat is echt een cadeautje.”

Krachtvoer voor zorgprofessionals

Wat dat opleverde? Een reeks handige tools en krachtige voorlichting. Alles met een positieve lading. Van een informatieflyer voor gedetineerden tot een vouwkaart vol snelle antwoorden voor zorgprofessionals. Van de tien pagina’s tellende infographic als jaarverslag voor stakeholders tot de suikerzakjes voor de Voedselbank.

Stuk voor stuk eenvoudig in vormgeving en inhoud, maar toch opvallend en pakkend genoeg om te prikkelen. Ontworpen met de gebruikers altijd in ons achterhoofd: zorgverzekeraars, gemeenten en hulpverlenende instanties. De mensen die met het materiaal het verschil moeten maken.


“Wanneer je voor iedereen ontwerpt, loop je de kans dat niemand zich aangesproken voelt.”

zo flyer-wanbetalers
zo poster-wanbetalers
ZO visitekaartjes
ZL presentatiemap
ZO folder binnenkant
ZO folder omslag
ZO raportomslag proef01
ZO website

“Blik denkt mee én vooruit. Ze zetten het plaatje in je hoofd om in een beeld dat nog een stap verder gaat dan wat je had verwacht.”

Soms doet een ontwerp iets onverwachts

Ja, je leest het goed. Het effect van het ontwerp verraste de Zorgverzekeringslijn net zozeer als ons. Aan de professionals die nu al een tijdje werken met hun nieuwe tools, merken zij dat de voorlichting - naast dat ie helder informeert - een eerder onbekende behoefte vervult. Bij de verschillende doelgroepen, maar ook binnen het sociale werkveld zelf.

Het materiaal daagt uit om de inhoud in te duiken, vinden de zorgprofessionals. Het straalt uit dat het iets toevoegt, het waard is om te lezen. Daarom wordt het op eigen initiatief aangevraagd, gebruikt en doorverteld. Een cadeautje, noemt de Zorgverzekeringslijn dat. Want als de pro’s het dragen, dan kunnen ze het ook overbrengen. En dat het voor hen zo vanzelfsprekend voelt, laat dat nou precies zijn waar wij het voor doen.


Stroomschema
zo flyer zigzag
Jaarverslag

Moet jouw boodschap precies raak zijn bij iedereen?

Samen vinden we de juiste plek en het juiste moment voor jouw verhaal

Vertel het ons

Hoe verschillende organisaties één club werden, door samen de huisstijl te ontwerpen

Jongerenwerk Utrecht