Cut the crap

En doe het zelf

Door Hanneke

De wereld draait door. Meer dan ooit zijn organisaties in beweging. Ze moeten zich aanpassen en anders werken. Ze willen veranderen.

Geen geneuzel

In deze tijd wordt helder wat echt belangrijk en urgent is. Organisaties en hun medewerkers gaan terug naar de essentie: dit is waar we van zijn. Dat betekent ook dat de communicatie teruggaat naar de essentie. Iedereen heeft behoefte aan duidelijkheid: dit is hoe we het gaan doen. Zonder geneuzel.

Grote events, inspirerende presentaties of vrolijke stands in de hal van het kantoor om een campagne af te trappen zijn verleden tijd. Blik bedenkt niet langer bijzondere manieren om een verhaal te vertellen. We vertellen het gewoon.

Hoe dan?

We houden het dichtbij huis. Want wie kan er beter vertellen wat de nieuwe manier van werken is dan je eigen collega? In pre-coronatijd interviewden wij medewerkers om met die input een campagne vorm te geven. Nu doen de medewerkers dat zelf. Dat zijn twee vliegen in één klap: door het gesprek te voeren is er verbinding gelegd én wij hebben een verhaal om te delen met de rest van de organisatie.

Wij bedenken vormen om de verhalen over de verandering binnen een organisatie naar boven te halen. We faciliteren het gesprek tussen collega’s. We zorgen ervoor dat duidelijk is waarom het zo belangrijk is dat het gesprek gevoerd wordt en kiezen de juiste woorden en afbeeldingen om richting te geven. Vervolgens zorgen we ervoor dat iedereen binnen of buiten de organisatie weet wat er gezegd is. We vullen de campagne met echte verhalen, die laten zien wat de dilemma’s en mogelijkheden zijn bij een verandering.

Gespreksstarters, reporter estafette of webinar

Eén manier om het gesprek te voeren is met gespreksstarters. Dit zijn kaartjes met prikkelende of interessante vragen, die medewerkers uitdagen na te denken over zichzelf en hun werk. Een andere vorm is de reporter estafette, waarbij de ene medewerker de andere interviewt. Daarna is het de beurt aan de geïnterviewde om weer een andere collega te interviewen, en zo door. Of wat dacht je van een webinar, waarin een collega een presentatie geeft over iets waar hij of zij veel ervaring mee heeft?

We willen dat iedereen op de hoogte is. Daarom zorgt Blik ervoor dat de gesprekken gefilmd worden. Of dat ze gevangen wordt in een pakkende tekst voor op een poster in de gangen of een post op intranet. Dat doen wij niet zelf, hoor. Want er is altijd wel iemand in het team die het leuk vindt om te filmen of goed kan schrijven.

Doe het zelf

Door de communicatie dichtbij huis te houden, wordt steeds duidelijker waar je Blik voor nodig hebt en wat je zelf kunt doen. Wij faciliteren, jij voert uit. Wij ontwerpen een vorm, jij bepaalt de inhoud. Wij bieden een podium, jij staat erop.

Img 1696 Kopiëren