Ontwerpend onderzoeken

zo krijg je precies wat jij nodig hebt

Door Hanneke

Stel: je wil een campagne, rapport of animatie. Dus klop je bij Blik aan en deel je jouw wensen en ideeën. Maar dat betekent nog niet dat je precíes weet wat je krijgt. Want dat weten wij ook nog niet. Dat gaan we ontwerpend onderzoeken, of onderzoekend ontwerpen. Samen met jou. En bovenal: samen met jouw doelgroep.

Alles tegelijkertijd

Dat is eigenlijk heel spannend. Want we gaan beginnen, zonder dat we precies weten wat eruit komt. En dan nog zoiets. Het ontwerpproces bij Blik verloopt niet lineair. We gaan niet eerst inventariseren, om dan door te gaan naar de volgende fase. We gaan gelijk de diepte in. We onderzoeken, ontwerpen, ontwikkelen en communiceren tegelijk. Want door alles tegelijkertijd te doen, vormt zich al het middel waarvoor jij Blik hebt ingeschakeld.

Huh?

Laten we een voorbeeld nemen. We maken een campagne. Doordat je alles tegelijkertijd doet, begin je meteen met jouw campagne. Ook de start is relevant om te laten zien. Het hele proces hoort óók bij de campagne. Of eigenlijk: het proces ís de campagne!

Hoezo dan?

Je wil een campagne die raakt. Daarom moet je weten wat er speelt. Je moet weten waar jouw doelgroep tegenaan loopt. Waar ze over praten. Welke woorden ze gebruiken. De enigen die ons dat kunnen vertellen, zijn de mensen zelf.

De kracht van co-creatie

Dus beginnen we met hen, met een kleine groep van zeg 12 jongens en meisjes. Door met hen de campagne te ontwikkelen, komen we erachter wat écht werkt. We krijgen inzichten die we zonder hen nooit hadden gehad. We vangen woorden, beelden en zinnen die precies zeggen wat jouw campagne moet zeggen. De video’s en foto’s die van het proces gemaakt zijn, vertellen jouw verhaal. En minstens zo belangrijk: jouw campagne is getest en gevalideerd, zonder dat je daarin hebt hoeven investeren.

Dkizw

Goud

Blik is in dit proces de ontwerper en facilitator. Wij creëren de setting en bedenken werkvormen die bij jouw doelgroep passen. We stellen de juiste vragen en halen verhalen op. En we weten precies wanneer we hét verhaal te pakken hebben. Nu hoeven we jouw middel alleen nog maar te produceren. Maar dat is een eitje. Want je hebt het goud al in handen. Dat is de echte creatie. Dat is precies wat jij nodig hebt.

Bekijk hier hoe Blik samen met kinderen met een beperking een campagne ontwikkelde voor BOSK

Voor dit project schreef Annet Koops fantastische teksten en Sietse Bruggeling legde het hele proces vast op film.