Op pad met Blik

Waarom op reis gaan met een ontwerper best spannend is

Door Hanneke

Voordat jij ons gebeld hebt, heb je een hele weg afgelegd. Samen met collega’s heb je besloten dat jouw verhaal verteld moet worden. Je hebt gespard, je idee uitgewerkt en budget geregeld. 

Het is helemaal duidelijk wat je voor ogen hebt. Dat kan een campagne zijn, een infographic of iets heel anders, maar laten we het nu even een auto noemen. Je ziet een glanzende rode auto voor je, met leren bekleding en het liefst ook met parkeerassistentie. Je hebt Blik gebeld en met een uitgewerkte briefing zit je hier aan tafel. Morgen staat ie voor de deur! Toch?

Nou, eigenlijk niet. ‘Een auto’ bestaat namelijk niet. Er zijn wel zes miljoen verschillende auto’s. We willen dus eerst meer weten. Nu begint het werken met Blik. 

Waarom? Waarom? Waarom? 

Wat wij eerst willen weten is, waarom je een auto wil. Kan je niet met de trein of gewoon lopen? Waarom moet de auto rood zijn en voor wie is die parkeerassistentie bedoeld? Dit eindeloze waaromgevraag doen we natuurlijk niet om je te pesten, of om die auto uit je hoofd te praten. We doen dit om te weten waar het écht over gaat. Zodat het een middel wordt dat precies bij jouw vraag past.

“Een ontwerper kan alleen maar ontwerpen als hij het even niet weet. Ontwerpen is onderzoeken. ”

Ontwerpen is het even niet weten 

Iets creëren wat er nog niet is, kan alleen door te onderzoeken. Door vragen te stellen. Een ontwerper kan alleen maar ontwerpen als hij het even niet weet. En dat betekent dus dat jij tijdens deze fase die prachtige rode auto even moet vergeten. Terwijl je zo zeker wist dat je die wilde toen je ons belde! 

Ontwerpen is onderzoeken. Stap voor stap krijgt de auto vorm. “Tuurlijk, het is een busje! Net iets groter, maar wel iets minder kostbaar dan die Tesla die wij in gedachten hadden!” De auto staat dan natuurlijk nog niet voor de deur, maar je weet wel precíes hoe ‘ie eruit moet gaan zien. Je hebt een ontwerp, op maat gemaakt voor jouw vraag, voor jouw organisatie en voor jouw doelgroep. En dat is de echte creatie. 

We hoeven ‘m alleen nog maar te maken

Daarna krijgt het busje gestalte. We spuiten de auto in de juiste kleur. Details worden op elkaar afgestemd. Omdat we weten waar de losse onderdelen aan moeten voldoen zijn we flexibel in de uitwerking. Als bijvoorbeeld blijkt dat die 4-season-banden niet geleverd kunnen worden? Geen paniek. Die hebben ze bij Kwikfit ook.

Wat een rit! 

En dan zit je in je nieuwe zwarte bus en kijk je terug naar waar we samen zijn begonnen. Dat lijkt nu misschien een rechte weg, maar dat was het niet. We hebben afslagen genomen, rondjes gereden over de rotonde en hobbelige wegen gehad. Het was soms spannend, maar jij hebt ons al die tijd bijgehouden! Je durfde je ideeën over die rode bolide aan de kant te zetten en ervaart nu hoe goed die zwarte bus jou past. Dat vinden wij super stoer.