Kwaliteitsrapport 2018: wat jij vertelt, telt!

Abrona

De tweede keer is altijd leuker :) 

Zorgorganisatie Abrona brengt sinds twee jaar haar kwaliteitsrapport (in het kader van het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 2017-2022) uit in samenwerking met Blik. 

Kwaliteit gaat bij Abrona over passende zorg en ondersteuning met zoveel mogelijk eigen regie, zeggenschap en participatie van cliënten en familie. Werken aan kwaliteit van zorg is een cyclisch proces van verbeteren. Het kwaliteitsrapport vertelt, op basis van reflecties door teams, over de kwaliteit van zorg en ondersteuning. Hoe cliënten en familie dit ervaren en over de deskundigheid van medewerkers.

Dat willen we laten zien!

Met het kwaliteitsrapport wil Abrona cliënten, familie, medewerkers, vrijwilligers en stakeholders informeren over waar we trots op zijn, waar we het beter willen doen en waardoor het soms niet lukt om ambities waar te maken. Het rapport is ook de manier waarop verantwoording wordt afgelegd over de kwaliteit van zorg van Abrona. Reflecteren inspireert medewerkers om zich nog meer te verbinden aan het proces van kwaliteitsverbetering. Abrona wil cliënten en familie hierin mee laten doen.

Gesprekken over het zorgproces, cliëntervaring en teamreflectie, gehouden in verschillende teams van Abrona zijn de bouwstenen voor het rapport. Het is de taak van Blik om de informatie hierover te vertalen naar een rapport dat toegankelijk is voor een brede doelgroep.

Mattie vertelt dat het niet alleen om het kwaliteitsrapport gaat, het gaat om veel meer dan dat. ‘Het rapport komt er door de inzet van teams en teamleiders, cliënten en familie. Die hebben hier hard voor gewerkt en dat willen we laten zien.

Blik Beeldscherm Kwaliteit
Video, vlogs, motion graphics, mailing
Cijfers Aantallen Verdeling Clienten V2
Abrona Mobile
Abrona Post En Papier

Practice what you preach

Eigen regie, zeggenschap en participatie zit in het DNA van Abrona. Daarom maakten we dit rapport natuurlijk samen met cliënten en familie. Blik stelde drie teams samen waarin een cliënt en een familielid, een teamleider en gedragsdeskundige interviewden over de drie bouwstenen. Door dit te filmen ontstond een toegankelijk en eerlijk verhaal. Je ziet meteen waar Abrona goed in is; de verbinding maken tussen cliënt, familie en medewerkers. Mattie legt het als volgt uit ‘Wij hebben gekeken naar wat bij ons past. En dat is precies waar Blik naar kijkt. Blik pakt het vast en doet het samen met ons en dat zie je terug in de uitwerking van de ideeën.’

Nee… niet weer een digitale pdf

Ook bijzonder aan het kwaliteitsrapport 2018 is de vorm. Een interactieve, online publicatie waarin filmpjes, tekst en moving graphics samenkomen. De opzet is eenvoudig en de inhoud is via drie verschillende routes te bekijken. Vanaf de eerste pagina kun je met één druk op de knop alle filmpjes bekijken. Hierin komen de onderwerpen binnen een half uur aan bod. Begrijpelijk en toegankelijk voor cliënten. Wil je je verder verdiepen? Dan lees je de teksten over de bouwstenen en de achtergrondartikelen over bijvoorbeeld innovatie en privacy. Heb je het rapport toch op papier nodig? Dan kun je een complete pdf downloaden.

“Het gevoel dat we het kwaliteitsrapport samen maken (Blik en Abrona), dat is zo fijn. Blik denkt met ons mee. Daar voelde ik me in gesteund en dat hielp heel het proces.”

Wat is samenwerken leuk!

Het is pas de tweede keer dat Abrona een kwaliteitsrapport maakt. En al twee keer met Blik. Mattie: ‘Omdat we het al een keer gedaan hadden, konden we het nu beter en anders doen. Steviger en deskundiger aanpakken. Daardoor werd de kwaliteit van onze samenwerking in het proces ook beter.’

Door de intensieve samenwerking is vertrouwen ontstaan. Abrona geeft Blik de ruimte voor creativiteit, en dat is best spannend. Het resultaat moet een rapport zijn dat past bij Abrona. En dat doet dit rapport helemaal.

Mattie: ‘Door dit rapport met elkaar te maken wordt kwaliteit meer dan iets op papier. We vertellen elkaar hoe we denken over kwaliteit. Wat we vertellen, telt!

Abrona Libertaspascal

“Het rapport is een product dat ieder jaar meegroeit en steeds beter wordt. Terwijl Abrona werkt aan verbeteren van kwaliteit, verbeteren wij de kwaliteit van dit rapport.”

Waar praten ze over in jouw organisatie?

Samen brengen we het verder dan de koffieautomaat

Ja maar, hoe dan?

Samen werken aan gezondheid

GGz Centraal