“Eén keer in de zes weken zien we al het Utrechtse nieuws voorbijkomen”
Blik en Straatnieuws zijn al lang samen. Enkele jaren geleden ontwikkelden we een bladconcept, maakten we het logo en maakten we de krant op. We vinden het bijzonder om voor deze organisatie te mogen werken.
Hiermee helpen we daklozen een slaapplaats of een maaltijd te verdienen. De krant geeft de koper ook een kijkje in het harde en koude leven op straat, dat ook mooi en ontroerend kan zijn.
De vormgeving van de daklozenkrant is voor ons een interessante uitdaging. We maken graag dingen die wit, fris en vrolijk zijn, maar het leven is dat niet altijd. Dat proberen we tot uitdrukking te brengen in het ontwerp. Er zit altijd iets scheef of schuin, 't moet een beetje schuren. Dat zie je bijvoorbeeld aan het logo. Dit is een krant van en over mensen die zelf ook niet precies binnen de kaders passen.
Wij ontwierpen de voorkant van een speciale uitgave waarin Utrechters worden opgeroepen de krant te blijven kopen – voor misschien iets meer dan ze gewend zijn. U bent daarmee een superheld, willen we met het beeld op de cover uitdrukken. Ook als het om moeilijke, zware kost gaat, zoeken we naar positieve beeldtaal.
Straatnieuws is nog niet uit de rode cijfers, maar gaat voorlopig door. Wat ons betreft nog jaren en jaren. We zijn met de krant meegegroeid en het is een blad met een hart. En het is heel prettig samenwerken met de redactie van Straatnieuws en de andere Utrechtse ontwerpers die zich aaan de daklozenkrant hebben verbonden, Menno Anker en Hans Smeijsters.
“Blik is flexibel, efficiënt en genereus”